Creación de la Comisión de Agua Potable y Alcantarillado de Zihuatanejo (1991)
El 23 de diciembre de 1999 se publicó en el diario oficial de la federación el decreto por el que se reforma y adiciona el artículo 115 de la constitución política de los estados unidos mexicanos, mismo que entró en vigor 90 días después de su publicación, con la que cual se fortaleció a los municipios con base en un nuevo federalismo, convirtiéndose los ayuntamientos en gobiernos municipales, con las obligación de brindar y proporcionar directamente a la población de sus respectivos territorios los servicios de agua potable, drenaje, alcantarillado, tratamiento y disposición de aguas residuales.
El 3 de enero de 2003 fue publicada el periódico oficial del estado la ley de aguas para el estado libre y soberano de guerrero número 574, misma que entró en vigor al día siguiente, con la entrada en vigor de la ley de aguas, se abrogaron entro otros, el Decreto que crea el Organismo Público Descentralizado del Ayuntamiento de José Azueta, “Comisión de Agua Potable y Alcantarillado de Zihuatanejo, Guerrero”, publicado el 28 de mayo de 1991 en el Periódico Oficial del Gobierno del Estado, asimismo se trasformó a la entidad en organismo operador municipal.
El 19 de diciembre de 2003 fue publicado en el periódico oficial del estado el acuerdo de creación del organismo operador denominado comisión de agua potable y alcantarillado de Zihuatanejo, como organismo público descentralizado de la administración municipal del ayuntamiento del -otrora- municipio José Azueta, con personalidad jurídica y patrimonio propio, dictado en la décima primera sesión extraordinaria del ayuntamiento municipal constitucional de José Azueta.
Con base en el artículo cuarto transitorio del decreto de publicación de la ley de aguas del estado de guerrero que entró en vigor el 4 de enero de 2003, en concordancia con el acuerdo de cabildo publicado en el periodo oficial del estado el 19 de diciembre de 2003, el organismo público descentralizado denominado comisión de agua potable y alcantarillado de Zihuatanejo, guerrero, se transformó en organismo operador denominado comisión de agua potable y alcantarillado de Zihuatanejo.
Entre sus facultades se encuentran las que emanan de los artículos 27, 115 fracción III de la Constitución de la República; 44 y 45 de la Ley de Aguas Nacionales; 179 de la Constitución Política del Estado libre y soberano de Guerrero; 65 fracción V, 177 inciso a), 185 de la Ley Orgánica del municipio libre del Estado de Guerrero; 37, 40, 41, 43, 45, 46 50, 55, 104, 108, 109, 111, 113, 114, 117, 118, 120, 129, 133, 138, 139, 140, 149, 169, 170, 171, 181, en relación con el 120, 138, 139, y demás concordantes de la Ley de Aguas para el Estado libre y soberano de Guerrero y demás ordenamientos y preceptos legales correlativos de la legislación federal, estatal y municipal aplicable; las cuales enunciativamente le atribuyen jurisdicción administrativa y fiscal en este municipio, sobre la prestación con el carácter de públicos de los servicios de agua potable, drenaje, alcantarillado, saneamiento y disposición final de aguas residuales así como la determinación y el cobro de las cuotas y/o tarifas y la imposición de sanciones de carácter administrativo a los usuarios infractores o terceros que omitan pagos, se conecten de manera clandestina a los servicios y/o realicen descargas de aguas residuales sanitarias y/o pluviales no autorizadas y en general para constatar y hacer cumplir la realización de los servicios públicos en la forma contratada y que las tomas o descargas cumplan con lo dispuesto en la Ley de Aguas antes citada, y precisamente el cumplimiento y ejecución de dicho objeto comparecer para la celebración del presente contrato.
Que las atribuciones del Organismo Operador Comisión de Agua Potable y Alcantarillado de Zihuatanejo; las de su Consejo de Administración y las de su Director nombrado así por el presidente de dicho consejo, se encuentran contempladas en los artículos 43, 50 y 55 de la Ley de Aguas del Estado Libre y Soberano de Guerrero número 574.
El Organismo tiene su domicilio en avenida heroico colegio militar número ciento setenta y seis, colonia centro, código postal 40890 de Zihuatanejo, Municipio Zihuatanejo de Azueta, Guerrero.
Horario:
Lun - Vie:
8:00 AM - 4:00 PM
Sábado:
9:00 AM - 2:00 PM
Domingo:
Cerrado
Calle Heroico Colegio Militar 177, Centro, Zihuatanejo, Gro. 40890
Contactanos:
(755) 554 5111 y (755) 554 2224
uatencion@capaz-zihua.gob.mx
We firmly believe that the internet should be available and accessible to anyone, and are committed to providing a website that is accessible to the widest possible audience, regardless of circumstance and ability.
To fulfill this, we aim to adhere as strictly as possible to the World Wide Web Consortium’s (W3C) Web Content Accessibility Guidelines 2.1 (WCAG 2.1) at the AA level. These guidelines explain how to make web content accessible to people with a wide array of disabilities. Complying with those guidelines helps us ensure that the website is accessible to all people: blind people, people with motor impairments, visual impairment, cognitive disabilities, and more.
This website utilizes various technologies that are meant to make it as accessible as possible at all times. We utilize an accessibility interface that allows persons with specific disabilities to adjust the website’s UI (user interface) and design it to their personal needs.
Additionally, the website utilizes an AI-based application that runs in the background and optimizes its accessibility level constantly. This application remediates the website’s HTML, adapts Its functionality and behavior for screen-readers used by the blind users, and for keyboard functions used by individuals with motor impairments.
If you’ve found a malfunction or have ideas for improvement, we’ll be happy to hear from you. You can reach out to the website’s operators by using the following email
Our website implements the ARIA attributes (Accessible Rich Internet Applications) technique, alongside various different behavioral changes, to ensure blind users visiting with screen-readers are able to read, comprehend, and enjoy the website’s functions. As soon as a user with a screen-reader enters your site, they immediately receive a prompt to enter the Screen-Reader Profile so they can browse and operate your site effectively. Here’s how our website covers some of the most important screen-reader requirements, alongside console screenshots of code examples:
Screen-reader optimization: we run a background process that learns the website’s components from top to bottom, to ensure ongoing compliance even when updating the website. In this process, we provide screen-readers with meaningful data using the ARIA set of attributes. For example, we provide accurate form labels; descriptions for actionable icons (social media icons, search icons, cart icons, etc.); validation guidance for form inputs; element roles such as buttons, menus, modal dialogues (popups), and others. Additionally, the background process scans all of the website’s images and provides an accurate and meaningful image-object-recognition-based description as an ALT (alternate text) tag for images that are not described. It will also extract texts that are embedded within the image, using an OCR (optical character recognition) technology. To turn on screen-reader adjustments at any time, users need only to press the Alt+1 keyboard combination. Screen-reader users also get automatic announcements to turn the Screen-reader mode on as soon as they enter the website.
These adjustments are compatible with all popular screen readers, including JAWS and NVDA.
Keyboard navigation optimization: The background process also adjusts the website’s HTML, and adds various behaviors using JavaScript code to make the website operable by the keyboard. This includes the ability to navigate the website using the Tab and Shift+Tab keys, operate dropdowns with the arrow keys, close them with Esc, trigger buttons and links using the Enter key, navigate between radio and checkbox elements using the arrow keys, and fill them in with the Spacebar or Enter key.Additionally, keyboard users will find quick-navigation and content-skip menus, available at any time by clicking Alt+1, or as the first elements of the site while navigating with the keyboard. The background process also handles triggered popups by moving the keyboard focus towards them as soon as they appear, and not allow the focus drift outside of it.
Users can also use shortcuts such as “M” (menus), “H” (headings), “F” (forms), “B” (buttons), and “G” (graphics) to jump to specific elements.
We aim to support the widest array of browsers and assistive technologies as possible, so our users can choose the best fitting tools for them, with as few limitations as possible. Therefore, we have worked very hard to be able to support all major systems that comprise over 95% of the user market share including Google Chrome, Mozilla Firefox, Apple Safari, Opera and Microsoft Edge, JAWS and NVDA (screen readers), both for Windows and for MAC users.
Despite our very best efforts to allow anybody to adjust the website to their needs, there may still be pages or sections that are not fully accessible, are in the process of becoming accessible, or are lacking an adequate technological solution to make them accessible. Still, we are continually improving our accessibility, adding, updating and improving its options and features, and developing and adopting new technologies. All this is meant to reach the optimal level of accessibility, following technological advancements. For any assistance, please reach out to